Hey fotograaf! Instagram stories… Je hoort van anderen dat het werkt. Je hoort dat je jezelf moeten laten zien. Mensen zeggen dat Instagram stories voor interactie zorgen. Maar als het erop aankomt, heb je eigenlijk geen idee waar jouw Instagram stories over moeten gaan. In deze blogpost geef ik je vijf creatieve ideeën.
Wat kun je geven?
Het eerste idee is om jezelf de vraag te stellen wat je jouw volgers vandaag zou willen geven. Waarmee kan jij jouw volgers helpen of inspireren? Mensen bekijken jouw stories en dus krijg jij een klein beetje tijd van jouw volgers. Hoe bijzonder is het dan om ze iets te kunnen geven of om ze te inspireren? Alleen al door die vraag te stellen, ga je anders nadenken over de inhoud van je stories.
Instagram quiz
De stories die bij mij het hoogst scoren op kijkers en interactie zijn bijna altijd mijn quizvragen. Mensen zijn namelijk nieuwsgierig naar het juiste antwoord, dus ze zijn snel geneigd om een gokje te wagen. Het is heel belangrijk dat je quizvragen duidelijk en makkelijk te beantwoorden zijn. Je kunt bijvoorbeeld een quiz maken met vragen over jou of vragen over jouw bedrijf. Voorbeeldvragen zijn: ‘Hoe oud ben ik?’ ‘Met welke camera fotografeer ik?’ of ‘Wat fotografeer ik het liefst?’ Bonus: beloon iemand die alle vragen goed heeft. Ik geef zelf de eerste drie die alles goed beantwoorden een shoutout in mijn Instagram story. Je motiveert zo nét dat beetje extra om mee te doen aan je quiz.
Aannames
Is het waar of is het niet waar? Deel een aantal aannames over jou en mensen mogen door middel van een poll raden of het wel of niet waar is. Een dag later kun je het antwoord onthullen en kun je er meteen iets meer over vertellen. Dus bijvoorbeeld: Waarom iets wel of niet waar is.
Jouw fotoshoot in de spotlight!
Als het goed is ben je razend enthousiast over jouw aanbod. De fotoshoots die je aanbiedt vind je fantastisch! Deel vanuit jouw enthousiasme in stories. En dat doe je niet alleen door simpelweg te vertellen wat een shoot kost en hoeveel foto’s een klant ontvangt. Nee, deel over het proces rondom de shoot. Over je werkwijze, over wat klanten ervan vinden en over jouw doel met de shoot. Jouw enthousiasme is aanstekelijk! Als je zelf enthousiast bent over jouw shoots, zullen anderen dat ook veel sneller zijn.
Maak bruggetjes
Probeer in Instagram stories bruggetjes te maken tussen jouw werk en alledaagse dingen. Heb je bijvoorbeeld foto’s gemaakt op de verjaardag van jouw kind? Laat ze zien en vertel vervolgens wat het voor jou betekent om die foto’s te hebben. Zo vertel je indirect meteen wat de waarde van foto’s is en waarom jouw volgers dit ook zouden moeten doen.
Dat was hem! Met deze vijf tips hoop ik je te hebben geïnspireerd om Instagram stories te gaan maken. Geef er je eigen draai aan en probeer plezier te hebben. Want als jij plezier hebt in het maken van stories, straal je dit uit. Je bent dan super leuk om naar te kijken!
En onthoud: alles is kleine stapjes! Je hoeft deze suggesties niet allemaal in één keer toe te passen. Begin met het idee waar jij het meest enthousiast van wordt.
Wil je meer leren over hoe je zelfverzekerd stories maakt? Schrijf je dan in voor de wachtlijst van mijn nieuwe cursus Into Insta Stories. Je ontvangt dan als eerste de informatie over de cursus mét de laagste prijs. Inschrijven kan hieronder.
Welk idee ga jij als eerst toepassen?
Liefs,
Claudia