Verkopen via Instagram. Misschien heb je geen idee waar je moet beginnen. Dan is deze blogpost voor jou een mooi startpunt. Ik vertel je namelijk wat de sleutel is als je wil gaan starten met verkopen op Instagram.
Verkopen via Instagram
Het kan soms voelen als een onmogelijke opgave. Vooral omdat je niet weet hoe je moet beginnen. Verkopen op Instagram kan op verschillende manieren. Je kunt er zowel stories als reels voor inzetten en een enkeling weet een heel aantal sales uit een Instagram live te halen. Maar om te kunnen verkopen op Instagram moeten we een stapje terug.
Instagram is het middel
Misschien zie jij verkopen via Instagram als volgt voor je: je post een foto en maakt wat stories en je verwacht dat mensen het zo mooi vinden dat ze automatisch een aanvraag doen voor een fotoshoot. In sommige gevallen gebeurt dit ook en dan mag er een feestje gevierd worden. Maar heel vaak gaat het niet zo en blijft het stil. Dan is het belangrijk om te beseffen dat Instagram een middel is. Net als Facebook, op een beurs staan, adverteren of e-mailmarketing.
Instagram is dus een middel om je aanbod te verkopen. En daar zit het stapje terug: in het woord ‘aanbod’. Want wat bied je aan? En waarom bied je dit aan? Voor welke mensen is dit aanbod?
Soft selling
Je moet dus eerst een stapje terug naar je aanbod. Als jij namelijk niet helder hebt waarom je je aanbod wil verkopen en aan wie je je aanbod wil verkopen, is verkopen veel ingewikkelder dan wanneer je die dingen wel weet. Op het moment dat je die twee punten weet, kun je je aanbod gaan verkopen door middel van soft selling. Dat betekent dat je niet op een manier communiceert waarbij jij je net een sales-medewerker voelt. Nee, het betekent dat jij op een natuurlijk manier mensen enthousiast kunt maken voor jouw aanbod.
Jouw enthousiasme is key
De eerste keer dat ik écht moeiteloos ging verkopen? Die kan ik me nog heel goed herinneren. Dat was toen ik in 2020 mijn pluktuin excursie lanceerde. Ik huurde de pluktuin af en zou vrouwen (al bloem plukkend) fotograferen. Dit idee begon met een droom. Ik genoot er zelf zo ontzettend van om in de pluktuin te zijn en stelde me helemaal voor hoe het zou zijn om daar mensen te fotograferen. En ik vond het heel spannend. Zouden er wel reacties komen? Maar het grote verschil met voorgaande keren dat ik actief wilde verkopen, was dat ik dit keer precies wist waarom ik dit wilde verkopen en aan wie ik dit wilde verkopen. Het resultaat? Ik verkocht moeiteloos.
Wat kun jij doen om te gaan verkopen?
Als jij hier ook naar verlangt, zou ik je willen uitdagen om de volgende vragen te beantwoorden:
– Ben ik 100% enthousiast over mijn huidige aanbod?
– Is mijn aanbod ontstaan vanuit een missie en een passie?
– Voor wie is mijn aanbod?
Het antwoord op deze vragen, vormen jouw startpunt als je meer wil gaan verkopen op Instagram. Kom je er niet uit en wil je met mij sparren? Stuur me een DM via @heyfotograaf of mail me naar claudia@heyfotograaf.nl en dan kijken we samen wat bij jou past.
Liefs,
Claudia